Jak przygotować się do matury z języka angielskiego? Oto przydatne wyrażenia do zrozumienia różnorodnych wypowiedzi ustnych

poznaj przydatne wyrażenia na maturę z języka angielskiego

Jak przygotować się do matury z języka angielskiego? Oto przydatne wyrażenia do zrozumienia różnorodnych wypowiedzi ustnych

Przygotowanie do matury z angielskiego wymaga umiejętności rozumienia wypowiedzi ustnych. Na egzaminie ważne jest jak reagujesz na polecenia i odróżniasz informacje o faktach od opinii, warto więc poznać przykładowe wyrażenia.

  1. Reaguje na polecenia:
  • Could you please repeat that?
  • Sure, I will do that.
  • Yes, I understand.
  • Sorry, could you speak a bit slower?
  1. Określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi:
  • From what I understood, the main idea is…
  • I think the speaker is trying to convey that…
  • If I’m not mistaken, the key message is…
  • The most important point seems to be…
  1. Określa intencje, nastawienie i postawy nadawcy/autora wypowiedzi:
  • It appears that the speaker is trying to persuade the audience to…
  • I sense a hint of skepticism in the speaker’s tone.
  • The author’s attitude towards the topic seems to be quite positive.
  • It seems that the speaker is trying to convey a sense of urgency.
  1. Określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników):
  • Based on the situation, I think the speaker is referring to a recent event.
  • The use of past tense suggests that the story happened in the past.
  • It’s quite clear that the conversation is taking place in a formal setting.
  • The speaker seems to be addressing a specific group of people.
  1. Znajduje w wypowiedzi określone informacje:
  • I think the speaker mentioned something about…
  • As far as I can tell, the article talks about…
  • According to the speaker, the main reason for… is…
  • It seems that the key point the author is trying to make is…
  1. Układa informacje w określonym porządku:
  • First, the speaker talked about…, then they moved on to discuss…
  • In the beginning, the author mentioned…, and towards the end of the text, they highlighted…
  • The speaker started by discussing…, and then they went on to talk about…
  • The text is structured in a way that first…, then…, and finally…
  1. Wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi:
  • Based on the information provided, I can conclude that…
  • It seems that the author’s main point is…, therefore…
  • After analyzing the data presented, I can infer that…
  • If we take into account all the information presented, we can assume that…
  1. Odróżnia informacje o faktach od opinii:
  • The statement presented is a fact, as it can be verified.
  • This is clearly the author’s opinion, as it’s not backed up by any data.
  • Based on the evidence presented, this is more of an opinion than a fact.
  • The author is stating a fact when they mention that…
  1. Rozpoznaje informacje wyrażone pośrednio:
  • The author seems to be implying that…
  • The speaker suggests that…
  • It’s not directly stated, but it’s heavily implied that…
  • From the context, I can gather that the author is hinting at…

ZASTANAWIASZ SIĘ NAD KURSEM JĘZYKOWYM DLA SIEBIE LUB TWOICH BLISKICH?
POROZMAWIAJMY, PODPOWIEMY!